Tu będzie historia o tym, jak Rene Descartes stał się Kartezjuszem, dlaczego wymyślił układ współrzędnych i co z tego wynikło.
Zadania na układ współrzędnych – ułożone przez uczniów klasy 1d
Zadania Kasi
Oblicz pole części wspólnej figur ABCD: (1, 1); (4, 3); (6,1), (3, -3) oraz EFGH: (4,5); (7, 1); (-2, 1)
Odp. 5
Odcinek AB (1, -2); (5, -2) jest podstawą trapezu równoramiennego ABCD. Znajdź pozostałe dwa wierzchołki wiedząc, że pole wynosi 15j2 a współrzędne są liczbami całkowitymi. Wskazówka: druga podstawa musi mieć długość co najmniej dwie jednostki.
Na bokach a, b, c trójkąta prostokątnego zbudowano kwadraty, a następnie wierzchołki tych kwadratów połączono odcinkami. Znajdź współrzędne wierzchołków otrzymanego sześciokąta i oblicz pole tej figury, jeśli wierzchołki trójkąta mają współrzędne A(2, -1) B(5, -1) C (5, -5).
Odp. D(2, 2) E(5, 2) F(9, -1) G(9, -5) H(1, -8) I(-2, -4), pole wynosi 74j2
Zaznacz w układzie współrzędnych wszystkie punkty (x, y) spełniające podane nierówności:
Zadanie Kuby:
Dane są wierzchołki deltoidu: A(3, 8) B(1, 5) C(5, 5). Znajdź czwarty wierzchołek wiedząc, że pole deltoidu wynosi 32.
Odp. (3, -8)
Zadania Ani:
Trapez równoramienny ma wierzchołki w punktach A(8, 2) i B(5, 5). Wiedząc, że oś rzędnych jest jego osią symetrii znajdź współrzędne pozostałych wierzchołków i oblicz jego pole.
Odp. C(-5, 5) D(-8, 2)
Wierzchołkami rombu są punkty o współrzędnych A(5, 4) oraz D, którego pierwsza współrzędna jest równa 2. Pole rombu wynosi 36. Podaj współrzędne pozostałych wierzchołków, wiedząc że wyrażają się one liczbami całkowitymi.
Oblicz pole rombu o wierzchołkach (1, 3) (2, 0) (1, -3) (0, 0).
Odp. 6
Oblicz pole czworokąta o wierzchołkach (0, -1) (4, -1) (2, 3) (-2, 3).
Odp. 16
Oblicz pole części wspólnej kwadratów: ABCD: (-2, 0) (-, 2) (2, 0) (0, -2) i EFGH: (1, 0) (-3, 0) (-1, 2) (-1, -2).
Odp. 4,5
Kwadrat ABCD ma wierzchołki w punktach (0, 3) (-3, 0) (3, 0) (0, -3). Narysuj figurę, której wierzchołki znajdują się w środku boków kwadratu i oblicz jej pole.
Odp. 18.
Dany jest romb ABCD o wierzchołkach (-8, 0) (0, 1) (8, 0) (0, -1). Znajdź wierzchołki kwadratu o polu dwa razy większych niż pole tego rombu, którego przekątne przecinają się w punkcie (0, 0).
Odp. (2, 2) (2, -2) (-2, -2) (-2, 2).
Zadanie Mai:
Znajdź czwarty wierzchołek rombu, jeśli A(1, -2), B(0, 0), C(2, 0). Oblicz pole tej figury.
Odp. D(1, 2), P = 4