program merytoryczny konkursu
W konkursie wymagane są wiadomości i umiejętności zawarte w Podstawie programowej kształcenia ogólnego dla gimnazjum z matematyki w zakresie rozszerzonym.
Szczególną uwagę należy zwrócić na następujące umiejętności ucznia:
podejmowanie działań o charakterze twórczym - formułowanie pytań, dostrzeganie analogii, argumentowanie przy użyciu języka matematyki, odkrywanie prawidłowości, uogólnianie.
Formułowanie wniosków, pojęć lub twierdzeń na podstawie analizy podanego tekstu matematycznego
Sprawdzane zakresy wiedzy matematycznej
I stopień - szkolny
Dokonywanie i uzasadnianie uogólnień oraz konstruowanie dowodów w oparciu o własności figur geometrycznych, poznane twierdzenia, własności liczb, prawa dotyczące działań na liczbach i zbiorach.
Stosowanie twierdzeń: Pitagorasa, o kątach w kole, własności figur geometrycznych na płaszczyźnie przy rozwiązywaniu nieschematycznych zadań.
Interpretowanie i przekształcanie wyrażeń algebraicznych.
Stosowanie równań i nierówności z jedną niewiadomoą oraz obliczeń procentowych do rozwiązywania zadań, wartość bezwzględna.
Wykorzystywanie własności figur geometrycznych iz wiązków miarowych w zadaniach.
Dostrzeganie, wykorzystywanie i interpretowanie zależności funkcyjnych, interpretowanie związków wyrażonych za pomocą wzorów, wykresów i diagramów.
II sopień - rejonowy
Obowiązuje zakres materiału jak w stopniu szkolnym oraz:
Stosowanie związków miarowych i własności figur płaskich w rozwiązywaniu zadań tekstowych (w tym twierdzenie Talesa)
Rozwiązywanie i interpretacja układów równań liniowych, rozwiązywanie zadań prowadzących do takich układów.
Konstrukcje geometryczne.
III stopień - wojewódzki
Obowiązuje zakres wiedzy matematycznej jak w stopniu szkolnym i rejonowym oraz:
Stosowanie związków miarowych i własności figur przestrzennych w rozwiązywaniu zadań tekstowych.
Rozwiązywanie zadań trudniejszych, wymagających szczególnych umiejętności rozwiązywania nietypowych problemów.
Od uczestników III stopnia wymagane są treści określone powyżej oraz:
Figury geometryczne w przestrzeni (pola powierzchni i objętości graniastosłupów, ostrosłupów, brył obrotowych.
Przebieg konkursu:
Stopień I (szkony) polega na tym, że uczeń rozwiązuje 10 krótkich zadań otwartych jednakowo punktowanych. Każdy z następnych stopni (rejonowy i wojewódzli) polega na tym, że uczeń rozwiązuje 5 zadań otwartych jednakowo punktowanych. Do następnego etapu przechodzi uczeń, który uzyskał co najmniej 90% punktów.
Czas trwania pracy ucznia w każdym stopniu konkursu wynosi 120 minut.
Literatura:
Podręczniki dla gimnazjum i odpowiadające im zbiory zadań.
H. Pawłowski - Olimpiady i konkursy matematyczne. Zadania dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów. Oficyna wydawnicza TUTOR.
H. Pawłowski - Na olimpijskim szlaku. Oficyna wydawnicza TUTOR.
H. Pawłowski, W. Tomalczyk - Zadania dla olimpijczyków gimnazjalistów i licealistów. Oficyna wydawnicza TUTOR.
H. Pawłowski, W. Tomalczyk - Zadania dla olimpijczyków. Wydawnictwo INDEX BOOKS.
W. i S. Łęscy - Zbiór zadań dla Asa Wydawnictwo ADAM (dla klasy I, II i III).
Z. Kochanowski, K. Dworecka - Konkursy matematyczne WSiP
S. Kowal - Rozmaitości matematyczne Wydawnictwo WNT
E. Stachowski, A. Zalewska - 99 zadań na szóstkę. Wydawnistwo ADAM
E. Stachowski, A. Zalewska - Bądź dobry z matematyki. Wydawnistwo ADAM
D. Boniecka, S. Buś, D. Kowalczyk, J. Rogus, E. Papiernik, Z. Słomian, W Śnieżek, J. Mariańska - Wrocławskie konkursy matematyczne ZWOFK
M. Grabowski - Zbiór zadań dla uczniów uzdolnionych matematycznie. WSiP
Sz. Jeleński - Lilavati. WSiP
Sz. Jeleński - Śladami Pitagorasa. WSiP
Z. Bobiński, P. Nodzyński, M. Uscki - Liga zadaniowa Wydawnictwo Aksjomat
G. Rygał - Ciekawe zadania Wydawnictwo NOWIK
R. Rutkowski - Ciekawe zadania z arytmetyki. WSiP
R. Rutkowski - Ciekawe zadania z algebry. WSiP
R. Rutkowski - Ciekawe zadania z geometrii. WSiP
M. Bury, A. Kałuża - Trening przed zawodami matematycznymi. WSiP