Wymagania edukacyjne dla klasy 3B - geometria
na ocenę dopuszczającą
- określić za pomocą proporcji sinus, cosinus, tangens i cotangens kąta ostrego w trójkącie prostokątnym
- wyznaczyć miary kątów trójkąta prostokątnego przy pomocy funkcji i tabel trygonometrycznych
- narysować prostą w układzie współrzędnych na podstawie wzoru i z uwzględnieniem dziedziny
- rozpoznać bryłę obrotową, podać w jaki sposób została utworzona
- na podstawie opisu metody tworzenia naszkicować bryłę i podać jej przekrój osiowy
- podać definicję izometrii płaszczyzny i jej własności
- odczytać dane z diagramu (kołowy, słupkowy, łodygowo-listkowy, inne)
Na ocenę dostateczną
- zamienić funkcję jednego kąta na funkcję drugiego kąta w tym samym trójkącie
- zamienić tangens i cotangens kąta na sinus i cosinus
- narysować na podstawie wzoru proste
- podać równanie prostej, odcinka, prostokąta, półpłaszczyzny na płaszczyźnie
- ustalić wzory prostych w układzie kartezjańskim z uwzględnieniem prostych równoległych i prostopadłych
- obliczyć pole powierzchni i objętość walca
- obliczyć pole powierzchni i objętość stożka
- obliczyć pole powierzchni i objętość kuli
- podać własności obrotu na płaszczyźnie
- podać własności jednokładności na płaszczyźnie
- przekształcić daną figurę wykorzystując powyższe przekształcenia
- podać warunek podobieństwa brył
- sporządzić na podstawie zebranych danych diagram je przedstawiający
- uporządkować dane
- obliczyć dla zebranej próby średnią, modę, medianę, rozstęp
Na ocenę dobrą
- rozwiązać zadanie z zastosowaniem funkcji trygonometrycznych
- narysować okrąg na płaszczyźnie kartezjańskiej na podstawie równania
- zapisać okrąg w postaci równania
- znajdować punkty przecięcia prostej i okręgu na płaszczyźnie kartezjańskiej
- obliczyć pole powierzchni i objętość walca wydrążonego, stożka wydrążonego, części kuli i sfery
- składać dwa przekształcenia
- określić skalę podobieństwa brył
- rozwiązać zadanie z zastosowaniem podobieństwa brył
- rozwiązać zadanie konstrukcyjne
- podać interpretację i wnioski wynikające z opracowania danych
Na ocenę bardzo dobrą
- uzasadnić jedynkę trygonometryczną
- napisać równanie prostej stycznej do okręgu danego równaniem
- zapisać równanie koła za pomocą równania
- wpisać inną bryłę w walec, stożek i kulę
- podać przekroje walca, stożka i kuli, o ile to możliwe podać pole powierzchni tego przekroju
- zastosować własności brył obrotowych w zadaniach z chemii (gęstość, przetapianie) i fizyki (prawo Archimedesa)
- rozwiązać zadania tekstowe dotyczące własności brył obrotowych.
- określić jakie przekształcenie powstało w wyniku złożenia dwóch przekształceń
- opisać konstrukcję
- na podstawie podanej konstrukcji prześledzić rozwiązanie zadania
- dowieść poprawność konstrukcji
- podać liczbę rozwiązań
- zastosować poznane przekształcenia i własności figur w zadaniach konstrukcyjnych
- zastosować średnią geometryczną w przypadkach tego wymagających
Na ocenę celującą
- pokazać zastosowanie funkcji trygonometrycznych w praktyce
- uzasadnić wzory na pole i objętość trzech wybranych brył obrotowych
- podać warunki rozwiązalności zadania konstrukcyjnego