Wymagania edukacyjne dla klasy 2B - geometria
na ocenę dopuszczającą
- wpisać okrąg w kąt
- wpisać okrąg w trójkąt i opisać okrąg na trójkącie
- rozpoznać trójkąty przystające
- podać cechy podobieństwa trójkątów
- rozpoznać proste równoległe, prostopadłe i skośne w przestrzeni
- rozpoznać prostą prostopadłą do płaszczyzny, skośną do niej i równoległą do niej
- rozpoznać płaszczyzny równoległe, prostopadłe i skośne
- podać tw. Talesa
- podzielić konstrukcyjnie odcinek na 3, 5, 7 części
- podzielić odcinek w zadanym stosunku
- sformułować twierdzenie Pitagorasa
- rozpoznać wielokąt wklęsły i wypukły
na ocenę dostateczną:
- wpisać okrąg w czworokąt i opisać okrąg na czworokącie
- rozwiązać zadania z zastosowaniem tw. Ptolemeusza
- rozpoznać trójkąty podobne, ustalić skalę podobieństwa
- obliczyć długości boków trójkątów podobnych znając skalę
- wyznaczyć skalę podobieństwa pól trójkątów podobnych
- sformułować twierdzenie odwrotne do tw. Talesa
- sformułować twierdzenie odwrotne do twierdzenia Pitagorasa
- sprawdzić, czy dany trójkąt jest prostokątny
- obliczyć długości boków trójkąta prostokątnego
- obliczyć długość odcinka w układzie współrzędnych
- podać długości boków dla trójkąta 45o, 45o, 90o; oraz 30o, 60o, 90o
- sformułować cechy podobieństwa dla wielokątów
- określić własności rzutu równoległego na płaszczyznę
- określić kąt między dwoma płaszczyznami
- określić kąt między prostą i płaszczyzną
- określić kąt między ścianami graniastosłupa i ostrosłupa
- potrafi określić oś symetrii figury i środek symetrii figury
- potrafi zaleźć osie symetrii figury, podać ich liczbę
- potrafi znaleźć środek symetrii figury
- potrafi wykreślić figurę symetryczną do danej względem osi i względem punktu
- potrafi znaleźć figury symetryczne względem osi układu współrzędnych
- potrafi znaleźć figury symetryczne względem początku układu współrzędnych
- potrafi podać przybliżenie dziesiętne liczby pi, pokazać sposób jej wyznaczania
- potrafi zastosować wzory na pole i obwód koła
- potrafi zastosować wzory na pole wycinka koła i długość łuku
- potrafi obliczyć pole pierścienia kołowego
- potrafi rozwiązywać zadania z zastosowaniem wzorów na pole i obwód koła oraz pole wycinka koła i długość łuku.
- potrafi wypowiedzieć twierdzenie o kątach wpisanych opartych na tym samym łuku
- potrafi sformułować twierdzenie o długościach łuków dla przystających kątów wpisanych
- potrafi rozpoznać i poprawnie nazwać bryłę, określić jej wysokość, liczbę ścian, krawędzi i wierzchołków
- potrafi narysować siatkę graniastosłupa i ostrosłupa
na ocenę dobrą:
- uzasadnić podobieństwo dwóch trójkątów różnobocznych korzystając z cech podobieństwa i zapisać je
- rozwiązywać zadania z wykorzystaniem podobieństwa trójkątów
- narysować rzut równoległy na płaszczyznę odcinka, prostokąta, graniastosłupa
- potrafi obliczać objętość i pole powierzchni bryły
- potrafi podać przykłady z matematyki, architektury, biologii figur symetrycznych i pozornie symetrycznych
- zastosować tw. Talesa w zadaniach do obliczania szerokości rzeki, wysokości budynku itp.
- rozwiązywać zadania z zastosowaniem tw. Talesa
- wyróżnić w twierdzeniu założenie, tezę i dowód
- wyprowadzić przy pomocy tw. Pitagorasa wzory na przekątną kwadratu, wysokość i pole trójkąta równobocznego i równoramiennego
- obliczyć długość promienia okręgu wpisanego w trójkąt i opisanego na trójkącie
- zastosować tw, Pitagorasa w zadaniach geometrycznych
- skonstruować odcinek o długościach niewymiernych i jego wielokrotności
- rozwiązać zadania z planimetrii z zastosowaniem własności trójkątów szczególnych
- podać warunek opisywalności okręgu na wielokącie i wpisywalności okręgu w wielokąt
- zastosować cechy podobieństwa w zadaniach
- określić zbiór, do którego należy dana liczba
- określić podzbiór większego zbioru
- dodać do siebie dwa zbiory
- znaleźć część wspólną zbiorów
- odjąć od siebie dwa zbiory
na ocenę bardzo dobrą:
- skonstruować trójkąty podobne
- podać warunki, w których taka konstrukcje wpisywania okręgu w czworokąt i opisywania okręgu na czworokącie są wykonalne
- zastosować tw. Pitagorasa w zadaniach konstrukcyjnych
- rozpoznać typ trójkąta mając dane długości boków
- podać kąty trójkąta mając dane długości boków
- sformułować i zastosować twierdzenie o trzech prostopadłych
- przedstawić zbiory i działania na nich na osi liczbowej
- przedstawić graficznie na płaszczyźnie działania na zbiorach
- przedstawić zbiory i działania na nich na płaszczyźnie kartezjańskiej
- rozwiązał co co najmniej jedną pracę długoterminową w semestrze
na ocenę celującą:
- przeprowadzić dowód tw. Pitagorasa
- potrafi podać wzór Eulera i sprawdzić go dla danego przypadku
- potrafi wyznaczać przekrój bryły, obliczać jego pole
- rozwiązał co co najmniej dwie prace długoterminowe w semestrze
- sporządził projekt badawczy, przedstawił go w klasie